Smartlog v3 » Tag livet let » Stop det skoleskræp!
Opret egen blog | Næste blog »

Tag livet let

og tilværelsen alvorlig

Stop det skoleskræp!

4. Jan 2013 04:32, kire

             

Jo mere jeg hører undervisningsminister Antorini skræppe op, jo mere går det op for mig, at hendes skoleprojekt er en fuser.

Det ligner nemlig nogle af de tidligere uigennemtænkte regeringsforslag, hvor befolkningen skulle straffes. Det gjaldt randzoneloven, som ville ramme landmændenes produktionsvilkår, og det gjaldt betalingsringen, der ville gøre det dyrt og besværligt at være bilist.

Antorinis helhedsskole er et korthus, hvor fundamentet ikke er i orden. Det bygger på en tjenestetidsaftale, som ikke er på plads, samt den fejlagtige antagelse, at en længere skoledag skaber bedre resultater.

"I den ene undersøgelse efter den anden er konklusionen,   at undervisningstid i sig selv ikke er afgørende," siger Jan Mejding, seniorforsker på DPU. Det er kvaliteten, som betyder noget, og forældrenes opbakning ej at forglemme.

Som den store frihedselsker er jeg glad for, at jeg ikke er skoleelev og skal tilbringe min dag på en skole fra kl. 8-16. Jeg kan slet ikke lade være med at tænke på den lille dreng, som blev spurgt, om han ville gå i fritidsordningen, og som svarede: ”Jeg kan godt gå i række, far! Det behøver jeg ikke at lære.”

For det går der nødvendigvis meget tid med. Hvordan skal man ellers komme ud af huset med flokke på 25? Tja, og hvordan skal lærere og pædagoger gøre hverdagen mere spændende, end de gør i dag? Det er de samme personer, som også skal gøre det i fremtiden, hvor de ikke vil få mere tid til at forberede sig og ikke flere midler end i dag, hvor endnu flere elevtyper skal inkluderes end tidligere.

Helhedsprojektet virker som en kæmpe eftersidning til hele flokken, der skal bøde for en undersøgelse, der viste, at hver anden indvandrerdreng i Københavns kommune var det, man kalder "funktionel analfabet".

Senere viste en anden undersøgelse, at mange af dem faktisk tog en uddannelse. De fik enten studenterhuer eller svendebreve. Over halvdelen af dem, der ifølge PISA ikke havde læsekompetencer i 2007, havde tre et halvt år senere taget en ungdomsuddannelse eller var i gang med at tage en.

I stedet for at lave en skolereform, der rammer så bredt, burde man hjælpe de svageste og sætte ressourcer ind mod dem, der har særlige behov. Det vil give luft og plads til, at skolen kunne blive endnu bedre og sjovere for alle. Og så kunne vi andre slippe for at høre på alt det skoleskræp. På forhånd tak!

Kommentarer

  1. Allan Jensen
    4. Jan 2013 09:33
    1

    Der er da mange gode elementer i skolereformen.
    Den vægter f.eks. fuglehusbyggeri og udflugter. Det har vi forældre jo ikke tid til, og vi slipper også for at lave lektier med vore børn, som heller ikke længere skal køres til spejder, musikundervisning og sport i fritiden.
    Ja, nu bliver der mere tid til at spille wii ...og passe Facebook!

Denne blog laves af Kire S Dam

Image and video hosting by TinyPic

Hvis man vil det hele, får man kun det halve. --- Man kan kun tabe ansigt, når man bærer maske. --- Vi har frihed til at forholde os til, hvad livet gør ved os. --- En blomst spekulerer ikke over, hvordan de andre ser ud. Den blomstrer bare. --- Problemet med virkeligheden er, at der mangler baggrundsmusik. --- Der findes kun NU. Alt andet er en fortælling. --- Den skrivende udleverer sig altid. --- ”Virkeligheden” bør skrives i anførelsestegn, for vi har hver vores. --- Husk at smage på ordene, før du spytter dem ud! --- Hvad er blåt og smager som rød maling? Blå maling! --- Vi ved, hvad vi er, men ikke hvad vi bliver. --- Man skyder da ikke en spøgefugl. --- Lykke er ikke at være noget, men at være nogen. --- Vi har alle et svar i os. Et ansvar. Noget vi skal svare for. --- Jeg leder, og jeg finder. Jeg er nemlig den perfekte leder. --- Alle veje fører til vejs ende. --- Man kan sole sig en hel dag i en varm tanke --- Jeg er i fin form. Rund er da en fin form. --- Enhver er usaglig i sin tro --- Rettidig omhu er bedre end utidig ildhu. --- Held kommer ikke af sig selv. --- Hvad du ønsker, skal du så. --- Man er mest sig selv, når man glemmer sig selv. --- Jeg har i dag oplevet et særsyn. Jeg så en jogger, der smilede. --- Det modsatte af at udvikle sig må være at indvikle sig. --- Håb er en jagthund uden spor. --- Hellere blød i knæene end i bolden. --- Erfaring er en billet til et tog, som er kørt. --- Kedsomhed er mangel på forventning. --- Sundhed er summen af alle de sygdomme, man ikke har. --- Journalistik er hastværkslitteratur. --- Udsæt aldrig til i morgen, hvad du skulle have gjort i går. --- Græsset er altid grønnere, når man husker at vande det. --- Brug din findopsomhed, og du undgår kedsomhed. --- Mit liv handler ikke om at være på, men om at finde på! --- Man skal fylde sin konto i oplevelsesbanken, så der er noget at hæve! --- Hvis man finder ind i sig selv, finder man ud af sig selv! --- Alt, der er værd at tale om, bliver sunget! --- Den, der har gode tanker og dejlige drømme, er altid i godt selskab. --- Tak for dansen! - Dansen? Jeg forsøgte bare at kæmpe mig vej hen til baren. --- Higer du efter bifald, lægger du din skæbne i andres hænder. --- Man må godt være nyttig, men ikke nævenyttig. --- Vi er alle nudister i forklædning. --- Et menneske kommer derhen, hvor det vil. --- Livet er et live-show. --- Jeg har besluttet, at i år vil jeg træne min refleksionsmuskel! --- Arbejdstitel til mine erindringer: Fra udvikling til afvikling. ---



kiresdam@hotmail.com

Kalender

« August 2017 »
MTWTFSS
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031 


Arkiv

Tags

Arkiv